مقاله ای در مورد گاز گوگردی دی اکسید
نوشته شده توسط : امیر

گاز گوگردی دی اکسید یا گاز سولفور دی اکسید با فرمول مولکولی SO2 گازی است بی رنگ ، سمی و غیر قابل اشتعال است.
شایان ذکر است گاز سولفور دی اکسید در شرایط متعارفی ( فشار یک اتمسفر و دمای محیط ) بی رنگ می باشد ولی در هوا بخارات سفیدی تولید می کند که بوئی فوق العاده زننده و خفه کننده دارد.

جهت آشنایی با گاز گوگردی دی اکسید روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز گوگردی دی اکسید

 

 

 

در خصوص شیرهای سر سیلندری سه استاندارد جهانی شناخته شده و مطرح  وجود دارد که دو مورد و فقط شماره های محدودی از آن ها بیشترین کاربرد را در ایران دارد و شرکت فاران صنعت در راستای حمایت از شما مصرف کنندگان گرامی و همچنین رعایت قوانین و اصوال ایمنی شیر های سر سیلندر اقدام به پیاده سازی این استانداردها و آگاهی هرچه بیشتر مشتریان خود نموده است.
2- فشار ورودی رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) Inlet  pressure : فشار ورودی رگولاتور ارتباط مستقیم با فشار گاز درون سیلندر و یا گازی که در لوله های انتقال می باشد دارد بعنوان مثال برای گاز پر فشاری مثل هیدروژن فشار ورودی رگولاتورها معمولا تا 300 بار می باشد در حالی که برای گازی مثل پروپان یا استیلن که فشار چندانی ندارند فشار ورودی رگولاتورها معمولا 40 بار است.
در سال 1895  آبراهام لانگلت و تئودور کلیو شیمیدان سوئدی هلیوم را شناسائی و  از سنگ معدن کلویت که معدن اورانیوم است بدست آوردند.
با توجه به اینکه انتشار متان از انقلاب صنعتی ۱۰۰سال پیش دو برابر شده است دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افزایش انتشار متان با بالا رفتن درجه حرارت زمین رابطه ی مستقیم دارد.
گاز کالیبراسیون لیزر یا میکس لیزر که در دستگاه های لیزر مورد استفاده قرار می گیرد از ترکیب 5% گاز دی اکسید کربن ، 40% گاز هلیوم و 55% گاز نیتروژن تشکیل شده است .
لذا در صورتی که انسان در معرض گاز کربن مونوکسید باشد بسرعت جایگزین اکسیژن در خون و در نهایت مرگ می شود.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
گاز هلیوم دارای وزن اتمی  4.002602 gr/mol است.
گاز آمونیاک از هوا سبک تر بوده و به سهولت به مایع تبدیل می شود و در آب بسیار محلول می باشد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی LEL هیدروژن در ایر درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز هیدروژن وارداتی گرید 5 ، گاز اکسیژن وارداتی گرید 5 و گاز نیتروژن گرید 5.5 ) تهیه می نماید.
گاز آمونیاک ، یک ترکیب شیمیائی است که از سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن تشکیل شده است . این ترکیب دارای وزن اتمی  17.031 gr/mol است.
"همفری دیوی"  دانشمند بریتانیائی در سال 1810 نام کلر را برای این عنصر انتخاب کرد.
گاز Z-Air در صنعت گاز به عنوان یک مخلوط های گازی هم شناخته می شود زیرا از 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن تشکیل شده است.
این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.
مخلوط های گازی ‏‎50% LEL‎‏ متان در ایر بدلیل استفاده گسترده ای که در سیستم های انتقال گاز دارد معمولا در ‏سیلندر های یکبارمصرف و قابل حمل توسط اپراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد که که چندسالی است تیم ‏فنی شرکت فاران صنعت بعنواشن پیشگام در حال تامین میکس فوق الذکر بالاترین کیفیت ممکن در سیلندرهای ‏قابل شارژ 2 لیتری است و بدین ترتیب نیاز کشور را در خصوص خرید خارجی مرتفع کرده است.‏
شیر سیلندر مخلوط های گازی LEL‏ یا گاز کالیبراسیون ‏LEL‏ متان در ایر  به دلیل وجود ترکیبات آتش زا  چپ گرد می باشد و ‏برا اساس استاندارد ولو ‏DIN1‎‏ یا ‏BS4‎‏  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.‏
گاز پنتان دارای سه ایزومر نرمال پنتان ، ایزوپنتان و نئوپنتان است
بخشی از گاز های خالص ( گاز آزمایشگاهی ) را می توان در داخل کشور تولید و تهیه نمود مانند گاز آزمایشگاهی نیتروژن گرید 5، گاز آزمایشگاهی آرگون گرید 5 ، گاز آزمایشگاهی اکسیژن گرید 4 اما بخش عمده ای از گاز های خالص می بایست از خارج از کشور خریداری گردد لذا می توان گفت بخش وسیعی از گاز آزمایشگاهی وارداتی می باشد.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی ‏LEL‏ متان در ایر مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک ‏لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.‏
گاز سولفید هیدروژن یا هیدروژن سولفوره با فرمول مولکولی H2S که به اسید سولفیدریک یا هیدروسولفوریک اسید نیز معروف است ، گازی است بی رنگ ، سمی و قابل اشتعال که در غلظت های پایین دارای بوئی متعفن شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .
اطلاعات حک شده بر روی گلویی سیلندر شامل :
اکسیژن مایع و جامد رنگ آبی کمرنگ داشته و هر دو بسیار پارامغناطیس می باشند.
بر این اساس سیلندر مخلوط گازی هیدروژن در نیتروژن دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکلی ( نماد گاز نیتروژن ) و قرمز ( نماد گاز هیدروژن ) می باشد.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی P10 یا میکس P10  مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.

 

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: